Durata REALĂ a unui program de slăbire

1 din 4 europeni suferă de obezitate. În timp ce doar 1-3% din cei care slăbesc reușesc să se mențină la greutate bună, ne arată unele studii din 1998, 1999. Obezitatea este o boală cronică și regidivantă. Se impune să înțelegem mai bine această boală și să oferim mai mult timp prim-tratamentului ei, care implică schimbare comportamentală și de stil de viață.

Programele de control al greutății pot fi împărțite în două faze: pierderea în greutate și menținerea greutății. În timp ce exercițiul poate fi cel mai important element al unui program de menținere a greutății, este clar că restricția alimentară este componenta esențială a unui program de slăbire care influențează rata de slăbire.

Program de slăbire cu suport de grup

Programul de control al greutății este probabil să aibă mai mult succes dacă este însoțit de suport de grup. (Heshka)

Programe de stil de viață adresate grupului, care vizează îmbunătățirea practicilor de dietă și exerciții fizice, produc modificări relevante de greutate și sunt opțiuni viabile care pot ajunge la mai multe persoane și să fie livrae pe o scară mai mare. În consecință, aceste programe de stil de viață rămân o abordare eficientă a gestionării greutății și se observă rezultate mai bune de scăderea în greutate pe termen lung, nu scurt, folosind diferite metode.

12 sau 52 de săptămâni pentru un program de slăbire

Amy Ahern și colegii au evaluat empiric efectele accesului la un grup pe o perioadă extinsă. Studiul lor controlat, randomizat (n=1267 pacienți) au comparat efectele asupra pierderii în greutate (împreună cu altele rezultatele clinice) dintre

  • intervenția scurtă de grup de 12 săptămâni
  • intervenția lungă de grup de 52 de săptămâni.

Extinderea duratei intervenției duce inevitabil la luarea în considerare a implicației participanților. Cât timp pot fi menținute interesul și motivația participanților?

În ciuda unei pierderi mai mari în greutate pentru grupul de 52 săptămâni, doar 29% dintre participanții din grupul acesta au raportat participarea regulată la sesiunile de grup în comparație cu participarea de 52% în grupul de 12 săptămâni.

Într-un studiu separat care să evalueze programul Weight Watchers, un nivel similar de implicare a fost atins de aproximativ 23% de participare la o durată de peste 24 de luni. Aproape trei sferturi dintre participanți nu reușesc să se implice în program după 12-24 de luni, chiar dacă unele pograme oferă acces gratuit. (Pound of Prevention)

Implicarea în intervenția metabolică este posibil să varieze în funcție de:

  • greutatea de pornire a participanților
  • motivație
  • obiective
  • caracteristicile programului.

Îmbunătățirea angajamentului ar putea duce la rezultate mai bune în scăderea în greutate și ar putea fi în continuare viabilitatea programelor de intervenție prelungite.

Cum arată datele din programul 10-10, la 4 ani de la lansarea lui, în urma follow-upurilor anuale?

Am avut 128 de participanți în perioada 2019-2023. O persoană poate să parcurgă 1, 2, 3 sau mai multe ediții ale programului 10-10. O ediție durează 10 săptămâni.

  • La ora actuală, 68% dintre persoane s-au menținut.
  • Cele cu obezitate care au urmat programul o perioada doar de 10 săptămâni au luat înapoi în greutate. Este nevoie de un timp mai mare pentru a forma comportmentul, pentru dezînvățare și pentru învățare de noi acțiuni.
  • Persoanele care suferă de tulburări de comportament alimentar au nevoie de perioade mari de control de specialitate.
  • Persoanele care au reușit au stat sub program >= 1 an, parcurgând inclusiv sub control și etapa de menținere.
  • O parte dintre aceste persoane au făcut și programe de ajustare sub control. Se recomandă dacă au luat în greutate procente de 5% din greutate stabilită ca fiind optimă, pe parcursul etapei de menținere.
  • Avem pacienți care se mențin la o greutatea optimă de 1-2-3 inclusiv de 4 ani.

Ce recomand persoanelor cu obezitate pentru o slăbire corectă și o menținere pe termen lung?

  • programe cu suport de grup și sesiuni săptămânale de pierdere în greutate și de menținere pe un termen de minim 1 an
  • program de ajustare cât mai repede posibil dacă s-a luat mai mult de 5% din greutatea stabilită ca fiind optimă
  • grup de suport care urmează același set de acțiuni pentru un stil de viață sănătos, în care să se poată inspira și motiva reciproc
  • accesul la persoane care reușesc și la povestea lor
  • accesul la un specialist care poate răspunde și interveni oricând
  • fixarea unei durate realiste de a ajunge la greutatea optimă și a o menține (minim 1 an)
  • asumarea unui proces de învățare (nu de imitare), deprinderea de abilități de gătire rapidă și corectă în propria bucătărie
  • evitarea alimetelor de care pacientul a fost adictiv în perioada de obezitate (dulce, fast-food, ultra-procesate, exces de sare, zahăr, alcool etc)
  • evitarea sedentarismului cu înțelegerea nevoii de creștere a masei musculare
  • lectură din surse științifice care trasează realist direcțiile de schimbare de stil de viață și durata acestora (evitarea iluziei promise că într-un termen scurt primești nu doar multe kg slăbite, dar și bilet de normopondere pe viață).
  • înțelegerea faptului că atunci când de la Obezitate ai ajuns la Normopondere, vei avea de exercitat un control asupra alimentației tale.

Despre programul 10-10 și alte articole despre obezitate: aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

I accept the Privacy Policy